جاهای دیدنی ساری (بهترین مکان های گردشگری برای ساری)

اجتماعی
جاهای دیدنی ساری (بهترین مکان های گردشگری برای ساری)
1730 نفر
4
زمان مطالعه : 37 دقیقه

در جای جای کشور عزیزمان ایران، زیبایی های مختلفی وجود دارد. دریا، جنگل، رودخانه، آبشار و ... همه از زیبایی هایی است که برای مشاهده شان لازم است به شهرهای مختلف کشور سفر کنید. در میان شهرهای زیبای ایران زمین، شهر ساری با قرار گرفتن در کوهپایه های رشته کوه البرز، تمام زیبایی های کوهستان، جنگل و دریا را دارد. جاهای دیدنی ساری به این موارد محدود نمی شود و این شهر به جهت قدمت 6000 ساله، جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد که اغلب در دوره صفویه بنا شده اند. همانطور که می دانید شهر ساری مرکز استان مازندران و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای این استان است که باعث می شود از هر لحاظ برای سفر مناسب باشد. اگر قصد دارید به شهر ساری سفر کنید و یا هم اکنون میهمان شهر ما هستید و نمی دانید برای گردش به کجا بروید، این مقاله برای شماست. در این مطلب از سامانه جامع مشاغل شهری سیتیفای قصد داریم با معرفی بهترین مکان های گردشگری ساری، تجربه ای لذت بخش و خاطره انگیز را از سفر به شهر ساری برایتان بسازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا راهنمای محلی شما برای بازدید از بهترین و زیباترین جاذبه های شهر ساری باشیم.

1. چشمه های باداب سورت ساری

چشمه های باداب سورت ساری با ظاهری جذاب و چشم نواز در بخش چهاردانگه شهر ساری واقع شده اند. این چشمه ها بصورت پلکانی رو هم قرار دارند و پس از قله دماوند، بعنوان دومین میراث طبیعی ایران، در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. باداب سورت ساری یکی از جاذبه های کم نظیر در ایران و حتی سراسر کشور است که در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار دارد. اطراف چشمه پوشیده از جنگل هایی با درختان سوزنی و گیاهان بوته ای و درختچه های زرشک وحشی است که زیبایی محیط را چند برابر می کند. بهترین زمان بازدید از چشمه های باداب سورت از نگاه کاربران، اردیبهشت ماه است. ضمنا اگر می خواهید منظره زیبایی از تلألوءِ خورشید در حوضچه ها را ببینید، بهتر است زمان طلوع یا غروب آفتاب به باداب سورت بروید.

  • تصاویر باداب سورت ساری

چشمه های باداب سورت ساری

  • امکانات باداب سورت ساری

اگرچه این چشمه بعنوان دومین میراث طبیعی کشور ثبت شده و زیبایی بصری فوق العاده ای دارد؛ اما برای تفریح و گردش خانوادگی محل مناسبی نیست. مسیر دسترسی به باداب سورت دشوار است و لازم است بخشی از مسیر را با خودروهای آفرود یا ماشین های محلی که در آنجا حضور دارند و یا بصورت پیاده طی کنید. در کنار چشمه ها نیز امکانات رفاهی وجود ندارد. در واقع باداب سورت بعنوان یک جای دیدنی منحصربفرد است که می توانید ساعاتی را در آن بگذرانید و از منظره لذت ببرید. اگر به دنبال تفریح خانوادگی و امکانات رفاهی هستید این محل مقصد مناسبی برایتان نیست. البته قبل از مسیر چشمه ها، در محل پارکینگ، آلاچیق و سرویس بهداشتی برای گردشگران وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. اما پیش از مراجعه حتما مایحتاج خود را از شهرها و روستاهای طول مسیر تهیه کنید.

 

  • آدرس باداب سورت ساری

همانطور که اشاره شد، چشمه های باداب سورت در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد. در دهستان پشت کوه، روستایی به نام سورت وجود دارد که بین روستاهای اروست و مال خواست واقع شده است.
برای رسیدن به روستای اروست بسته به مبدا خود می توانید یکی از مسیرهای زیر را انتخاب کنید:

مسیر دسترسی از شهر ساری: ساری، چهاردانگه، بالاتر از شهر کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
مسیر دسترسی از شهر سمنان: سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

در هر دو مسیر، تا روستای اروست کل مسیر آسفالت است و از این روستا تا سورت، جاده خاکی است و همانطور که اشاره شد، بخشی از آن صعب العبور است و حتما لازم است از ماشین های آفرودی یا شاسی بلند استفاده کنید.

  • نکات تکمیلی چشمه های باداب سورت ساری

جهت بازدید از چشمه های باداب سورت کل روز را وقت دارید! از صبح علی الطلوع تا غروب آفتاب می توانید از این چشمه های زیبا بازدید کنید فقط توجه داشته باشید طوری برنامه ریزی کنید که نور را از دست ندهید. اگر خودروی مناسب ندارید، جهت استفاده از خودروهای محلی لازم است هزینه پرداخت کنید. بلیط بازدید نیز برای هر نفر هزینه جداگانه دارد که پیش از ورود از شما دریافت می گردد. در صورتیکه قصد دارید در اطراف چشمه های سورت اقامت کنید می توانید در روستاهای اطراف منزل اجاره کنید یا در دشت ها کمپ برپا کنید. برای تجربه لذت بخش تر از دیدن جاهای دیدنی ساری، خواهشمندیم موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • از ریختن زباله خودداری فرمایید.
  • در حوالی چشمه ها آتش روشن نکنید.
  • مواد غذایی و خوراکی به میزان کافی تهیه کنید.
  • قبل از شروع مسیر از میزان بنزین و سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید.
  • سعی کنید قبل از تاریک شدن هوا برگردید تا در طی مسیر به مشکل بر نخورید.
  • اکیدا وارد حوضچه ها نشوید؛ این کار باعث تخریب کانی های زیبای چشمه ها می شود.
  • در صورتیکه قصد برپایی کمپ دارید، تجهیزات مناسب به همراه داشته و توجه کنید که در زمین های متعلق به کشاورزان منطقه این کار را انجام ندهید.

 

2. دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان یا به گویش زیبای مازندرانی، الندون؛ در فاصله 70 کیلومتری شهر ساری واقع شده است. باستان شناسان معتقدند که این دریاچه حدود 2میلیون سال پیش در عصر کوارتری به وجود آمده و از آن زمان تاکنون تنها با آب باران های فصلی پر شده است. مساحت دریاچه الندان 17 هکتار است و اگر باران رحمت الهی ببارد، مساحت دریاچه به 30 هکتار هم می رسد. جنگل های اطراف دریاچه پر از درختان بلوط، راش، ممرز و نمدار است که جلوه ی زیبای دریاچه را چند برابر می کند.
گردشگران و اهالی روستاهای اطراف، بهترین زمان مراجعه به الندان را فصل پاییز یا بهار گزارش کرده اند. چرا که در فصول گرم سال، به دلیل وجود دریاچه و تبخیر آب، هوا به شدت شرجی است که ممکن است برای گردشگرانی که از سایر نقاط کشور میهمان جاهای دیدنی ساری هستند؛ اذیت کننده باشد.

  • تصاویر دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان ساری

  • امکانات دریاچه الندان ساری

خوشبختانه در اطراف دریاچه الندان تمامی امکانات رفاهی وجود دارد. رستوران و غذاخوری های کوچک و سنتی، آلاچیق های رنگارنگ، کلبه های اجاره ای، سرویس بهداشتی، قایق موتوری و پدالو؛ برای راحتی شما مهیا شده اند. در بعضی از روزها بانوان محلی ترشیجات و سوغاتی های خوشمزه شمال را نیز به فروش می رسانند که با خرید از آنها می توانید منبع درآمد کوچکشان را کمی رونق دهید. ضمنا نگران بنزین خودرو هم نباشید؛ روبروی تابلوی الندان پمپ بنزین وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید. جهت خرید مایحتاج نیز می توانید به سوپر مارکت های کوچک روستاهای اطراف یا فروشگاه های شهر کیاسر مراجعه فرمایید.

 

  • آدرس دریاچه الندان ساری

پس از طی فاصله 70 کیلومتری از شهر ساری، در سمت راست تابلوی کیاده-الندان را خواهید دید. البته دریاچه الندان از روستای ازنی نیز راه دارد. به همین جهت دریاچه الندان با نام های دریاچه ازنی یا دریاچه پله نیز شناخته می شود. مسیر روستای ازنی کمی کوتاهتر اما پیچ در پیچ است. پیشنهاد می کنیم اگر دفعه اولی است که به الندان می روید؛ از همان سمت روستای الندان بروید.
پس از طی مسافتی به یک دو راهی می رسید و مسیر سمت راست که خاکی است و تابلوی دریاچه هم در ابتدای آن به چشم می خورد، مسیر درست شماست. پس از طی مسافتی 20 دقیقه ای، به دریاچه می رسید و می توانید خودروی خود را تا کنار دریاچه هم ببرید. این یعنی یک تفریح جذاب و بی دردسر که برای تمامی اعضای خانواده مناسب است.

  • نکات تکمیلی دریاچه الندان ساری

موارد زیر به شما کمک می کند تا تجربه لذت بخش تری از سفر به دریاچه الندان داشته باشید:

  • اگر اهل ماهیگیری هستید، لوازم خود را به همراه داشته باشید.
  • از کامل بودن تجهیزات رفاهی مثل چادر، زیر انداز و ... اطمینان حاصل کنید.
  • اگر قصد پیاده روی در دور دریاچه را دارید، کفش مناسب به همراه داشته باشید.
  • اگر سوار قایق و پدالو می شوید حتما جلیقه نجات به تن کنید و مراقب کودکان خود باشید.
  • گرچه امکانات رفاهی تا حدی فراهم است اما سعی کنید غذا و آب به مقدار کافی به همراه داشته باشید.
  • پیش از روشن کردن آتش، از مناسب بودن محل اطمینان حاصل کنید و پس از اتمام کارتان حتما آتش را خاموش کنید.

 

3. پارک جنگلی شهید زارع ساری

اگر دو مکان معرفی شده قبلی به نظرتان دور است و قصد دارید برای تفریح به جایی نزدیکتر مراجعه کنید، پارک جنگلی شهید زارع پیشنهاد ما به شماست. جنگل شهید زارع با داشتن امکانات رفاهی کامل یکی از بهترین مکان های گردشگری ساری است که تنها با چند دقیقه رانندگی به سمت شرق ساری می توانید بدان مراجعه نمایید. این پارک از صبح علی الطلوع مقصد ورزشکاران و مسافران بوده و تا ساعت 12 شب پذیرای شما میهمانان گرامی است. پس از آن به جهت حفظ امنیت و آرامش مسافران حاضر در پارک، درب ورودی بسته می شود. نکته مهمی که لازم است عنوان کنیم این است که این پارک به جهت نزدیکی به شهر ساری معمولا شلوغ است. روزانه عده زیادی از همشهریان جهت گردش، پیاده روی و ورزش به این مکان زیبا مراجعه می کنند.

  • تصاویر پارک جنگلی شهید زارع ساری

پارک جنگلی شهید زارع ساری

  • امکانات پارک جنگلی شهید زارع ساری

همانطور که اشاره شد تمامی امکانات رفاهی در پارک جنگلی شهید زارع موجود است:

  • آلاچیق و کلبه های اجاره ای
  • جاده دسترسی آسفالته
  • پارکینگ خودرو
  • نمازخانه
  • باربیکیو برای طبخ غذا
  • سوپر مارکت
  • رستوران
  • کافه
  • سرویس بهداشتی
  • فضای ورزش
  • فضای بازی کودکان
  • نیمکت
  • سطل زباله

و...
لازم به ذکر است که هزینه آلاچیق و کلبه ها کمی بالا گزارش شده است اما اگر دلتان می خواهد شبی را با آرامش در دل جنگل های زیبای شمال بگذرانید، می توانید از این امکانات استفاده نمایید.

 

  • آدرس پارک جنگلی شهید زارع

با رانندگی به سمت شرق ساری، در کیلومتر جاده ساری-نکا، تابلوی بیمارستان سوختگی شهید زارع را خواهید دید. با طی این مسیر، بیمارستان در روبرویتان قرار می گیرد و با انتخاب جاده سمت چپ کنار بیمارستان، پس از طی مسافتی کوتاه، به پارک جنگلی شهید زارع خواهید رسید. لازم به ذکر است که در سمت چپ جاده دیگری نیز وجود دارد که به سمت روستای زرین آباد می رود. این مسیر هم بسیار زیبا و چشم نواز است اما خبری از پارک جنگلی در آن نیست! پس حتما توجه کنید که مسیر درستی را انتخاب کنید.

  • نکات تکمیلی پارک جنگلی شهید زارع

پارک جنگلی شهید زارع در فاصله نزدیکی نسبت به شهر ساری قرار دارد و شما می توانید مایحتاج خود را از شهر و فروشگاه های اطراف تهیه کنید. البته در پارک هم امکانات رفاهی فراهم است اما مانند تمام مکان های تفریحی دیگر، هزینه ها کمی بیشتر از شهر است در نتیجه به نفعتان است که با دست پر به پارک بروید!

 

4. منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری یکی از بکرترین جاهای دیدنی ساری است که در دل جنگل های هیرکانی واقع شده است. این منطقه در سال 1346 بعنوان منطقه حفاظت شده و از سال 1354 بعنوان پناهگاه حیوانات، مأمنی امن برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری است. پوشش گیاهی منطقه شامل درختان راش، توسکا، ممرز، لیلکی، انجیلی و گونه هایی از درختان آزاد و بلوط را شامل می شود. جنگل طبیعی دشت ناز وسعتی 56 هکتاری دارد و قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد. این منطقه بعد از کویر لوت بعنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران درفهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول جانورانی هستند که در این منطقه نگهداری و تکثیر می شوند. در حال حاضر به دلیل شرایط زیست محیطی خاص امکان تردد به پناهگاه بدون مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست امکان پذیر نیست.

  • تصاویر منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

  • امکانات منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

این منطقه در دل جنگل های هیرکانی قرار دارد و منطقه ای امن و ساکت برای زندگی حیوانات است. خوشبختانه تاکنون به خوبی همان حالت بکر خود را حفظ کرده است و ساخت و سازی در آن انجام نشده است. اگر به حیوانات و حیات وحش علاقمند هستید، می توانید برای دیدن گونه هایی خاص و زیبا از حیوانات سری به دشت ناز ساری بزنید؛ در غیر اینصورت مراجعه به آن را فراموش کنید. در این منطقه خبری از امکانات رفاهی و تفریح و سروصدا نیست، اینجا به آرامش و لذت بردن از سکوت جنگل دعوتید!

 

  • آدرس منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

منطقه دشت ناز در 29 کیلومتری شمال شرق ساری، شهرستان میاندرود، بخش گهرباران واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه از سمت جاده نکا، چهار راه سورک به سمت فرودگاه بزرگ دشت ناز است. پس از گذر از کنار کارخانه نکا چوب، به روستای اسلام آباد و منطقه شهریارکنده می رسید که منطقه حفاظت شده دشت ناز در آن واقع شده است.

 

  • نکات تکمیلی منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

در فصل زایش گوزن ها به دلیل حفظ امنیت و آرامش حیوانات، اجازه ورود به منطقه فنس کشی شده داده نمی شود. شما می توانید از پشت فنس ها به جانوران و گیاهان نگاه کنید و از زیبایی های طبیعت لذت ببرید.

 

5. ساحل دریای خزرآباد (فرح آباد) ساری

مگر می شود به شمال بروی اما دریا را نبینی؟! در فاصله تقریبا 27 کیلومتری شهر ساری می توانید از سواحل زیبای دریای خزر لذت ببرید. معمولا ساری با ساحل فرح آباد یا خزر آباد شناخته می شود که امکانات رفاهی زیادی را نیز در خود جای داده است. این ساحل به جهت اینکه در انتهای جاده دریای ساری قرار دارد؛ معمولا انتخاب مسافران است و در اکثر روزهای سال شلوغ است. شما می توانید قبل از عوارضی ساحل فرح آباد، دوربرگردان را دور بزنید و در جاده سمت راست به حرکت ادامه دهید. در این مسیر پلاژهای عمومی و خصوصی(وابسته به سازمان ها و ارگان های مختلف) وجود دارد که می توانید به آن ها نیز مراجعه نمایید.

  • تصاویر ساحل دریا فرح آباد ساری

ساحل دریای خزرآباد ساری

  • امکانات ساحل دریا فرح آباد ساری

امکانات رفاهی مختلف اعم از کافه، کافه سنتی، رستوران، فضای بازی کودکان، نمازخانه، آلاچیق های اجاره ای و ... در این ساحل وجود دارد. ساحل خزر آباد(فرح آباد) ساری جهت ساخت خاطره ای خوش از جوجه و دریای شمال، پذیرای حضور شماست!
ضمنا در صورتیکه قصد اجاره خانه و ویلا دارید؛ در اطراف دریا افراد بومی منطقه به اجاره ویلا و منازل می پردازند و شما می توانید بسته به شرایط خود، مکان مناسب برای اقامت را انتخاب کنید.

 

  • آدرس ساحل دریا فرح آباد ساری

مسیر دسترسی به ساحل مستقیم و راحت است. پس از اینکه به میدان خزر (ولی عصر) شهر ساری رسیدید، مسیر جاده دریا را پیش بگیرید. پس از طی مسافتی تقریبا 27 کیلومتری، بدون نیاز به پیچیدن و دور زدن و چرخیدن های اضافی، مستقیما در ساحل دریای خزر خواهید بود!

  • نکات تکمیلی ساحل دریا فرح آباد ساری

شما می توانید در تمامی ساعات شبانه روز  به ساحل دریای خزرآباد(فرح آباد) مراجعه کنید. خواهشمندیم موارد زیر را جهت حفظ سلامت خود و دیگران در نظر بگیرید:

  • جهت سوار شدن قایق و جت اسکی حتما از جلیقه نجات استفاده کنید.
  • به دلیل شلوغی، برای حفظ سلامت و امنیت مراقب فرزندان دلبندتان باشید.
  • در صورتیکه شرایط دریا طوفانی اعلام شده است از چادر زدن و اتراق کردن در اطراف دریا جدا خودداری فرمایید.
  • از شنا کردن در مناطق ممنوعه خودداری فرمایید و تنها در منطقه طرح شنا و در حضور نجات غریقان زحمتکش، شنا کنید.
  • از ریختن زباله در ساحل خودداری فرمایید. در جای جای ساحل سطل زباله تعبیه شده است و شما می توانید از آنها استفاده نمایید.

 

6. دریاچه چورت ساری

دریاچه میانشه، دریاچه ای کوچک به وسعت 5/2 هکتار است که در نزدیکی روستای چورت از توابع بخش چهاردانگه ساری قرار دارد؛ به همین دلیل اغلب با نام دریاچه چورت شناخته می شود. این دریاچه در شکاف دره ای با شیب زیاد قرار دارد و همانند نگینی در میان جنگل های انبوه و بکر اطراف می درخشد.
در سال 1318 بر اثر زمین لرزه و رانش زمین، مسیر چشمه ای که در کنار دریاچه قرار داشت بسته شد و با از بین رفتن درختان و جمع شدن آب در گودال بوجود آمده، دریاچه ی زیبای چورت شکل گرفت. فضای زیبا و وهم انگیز این دریاچه با پایین رفتن سطح آب و پدیدار شدن تنه های شکسته درختان جذاب تر می شود. بهترین زمان مراجعه به دریاچه چورت ساری، فصل بهار و پاییز است که می توانید چشمان خود را به دیدن نقاشی بکری از طبیعت مهمان کنید. البته به شرط آنکه اهل طبیعتگردی و کمپینگ بدون وجود امکانات رفاهی هستید! 

  • تصاویر دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت ساری

  • امکانات دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت یکی از بی بدیل ترین جاهای دیدنی ساری است که لنگه اش را در هیچ کجای دیگر نخواهید دید! این دریاچه زیبا در بکرترین جنگل های بخش چهاردانگه واقع شده است و به جهت دوری از آبادی و مسیر صعب العبور، هیچگونه امکانات رفاهی در آن یافت نمی شود. تنها می توانید با رفتن به سرچشمه، آب مورد نیاز خود را تهیه کنید که آن را هم بهتر است برای نوشیدن استفاده نکنید!
همانطور که اشاره شد، این مکان تنها در صورتی یک مقصد فوق العاده برایتان خواهد بود که ترجیحا با یک ماشین آفرودی و با امکانات کامل به همراه دوستان خود بدان مراجعه کنید.

 

  • آدرس دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت ساری از دو مسیر قابل دسترسی است. مسیر اول از سمت بخش چهاردانگه، پس از طی کردن مسافت حدود 23 کیلومتر  به تابلوی روستای چورت می رسید. از جاده اصلی تا روستا تقریبا 15 کیلومتر است و از روستا تا دریاچه نیز تقریبا 10 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. اکثر مسیر خاکی است که لازم است حتما با خودروهای مناسب بدان سفر کنید. در طول مسیر خاکی با چند دوراهی مواجه می شوید که حتما بایستی به تابلوها دقت کنید و یا از راهنماهای محلی کمک بگیرید تا در طول مسیر راه را گم نکنید!
در صورتیکه قصد دارید با ماشین سواری به این دریاچه بروید، باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنید. مجددا عنوان می کنیم که اگر اهل طبیعتگردی باشید، پیاده روی در این جنگل های بکر را به ماشین سواری ترجیح می دهید؛ حتی اگر خودروی آفرود داشته باشید!

  • نکات تکمیلی دریاچه چورت ساری

تمامی نکات مورد نیاز در بخش های قبل ذکر شده، فقط جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکل به موارد زیر دقت فرمایید:

  • اگر دفعه اولی هست که به این مکان مراجعه می کنید، حتما قبل از شروع مسیر از طریق نقشه گوگل یا راهنمایان محلی، مسیر صحیح را پیدا کنید.
  • تجهیزات، آب آشامیدن و غذای مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید که در زمان تفریح به مشکل بر نخورید.
  • از شنا کردن در آب دریاچه خودداری فرمایید. توجه کنید که در جای جای این دریاچه تنه های درخت و بوته هایی وجود دارد که ممکن است در حین شنا موجب شود صدمه ببینید.
  • اگر اهل ماهیگیری هستید؛ خبر خوب این است که این دریاچه پر از ماهی های ریز و درشت است. فضای ساکت و آرام دریاچه نیز این امکان را به شما می دهد تا با خیال راحت به ماهیگیری مشغول شوید.
  • و در نهایت خواهشمندیم که پس از لذت بردن از این فضای زیبا، زباله ها را در طبیعت رها نکنید.

 

7. پارک ملل ساری

اگر با مطالعه توضیحات مکان های نام برده شده و مشاهده مشکلات موجود در هر مکان، از دیدن جاهای دیدنی ساری پشیمان شده اید، پارک ملل ساری پیشنهادی مناسب برای شماست. اگر قصد دارید به مکانی نزدیک در دل شهر ساری مراجعه کنید و با منظره ای زیبا از رودخانه تجن روزتان را بگذرانید؛ می توانید به این پارک زیبا مراجعه فرمایید. در سراسر پارک نیمکت و صندلی جهت استراحت شما موجود است و فضای بازی نیز برای کودکان دلبندتان وجود دارد. ضمنا با کمی پیاده روی و رسیدن به پل کابلی، می توانید از رودخانه رد شوید و به سمت دیگر رودخانه که سالها با نام پارک تجن شناخته می شود بروید. در این پارک هم امکانات رفاهی و منظره هایی زیبا در انتظار شماست که می توانید از آنها بهره مند شوید.

  • تصاویر پارک ملل ساری

پارک ملل ساری

  • امکانات پارک ملل ساری

پارک ملل ساری همانطور که از نامش پیداست یک پارک است نه منطقه گردشگری! تمامی امکاناتی که یک پارک لازم است داشته باشد مانند فضای سبز، فضای پیاده روی، پیشت دوچرخه سواری، فضای بازی کودکان، تجهیزات ورزشی، سرویس بهداشتی و نیمکت های چند نفره در آن یافت می شود. تنها چیزی که آن را از سایر پارک ها متمایز می کند تصویر زیبای رودخانه ی تجن ساری است که از کنارتان می گذرد.

 

  • آدرس پارک ملل ساری

پارک ملل از مسیر های مختلفی قابل دسترسی است. خوشبختانه در بخش های مختلف شهر تابلوی پارک ملل به چشم می خورد و شما براحتی می توانید آنرا پیدا کنید. راحت ترین مسیر دسترسی از سمت خیابان سلمان فارسی است که بعد از رسیدن به میدان پلیس کافی است خیابان پارک ملل را در پیش بگیرید.

  • نکات تکمیلی پارک ملل ساری

اگر برایتان این سوال پیش آمده که چرا نام این پارک "ملل" شده است، دلیلش را وقتی به آن مراجعه کنید می فهمید! در سراسر مسیر رودخانه پرچم های کشورهای مختلف وجود دارد که درباره کشور توضیحاتی را ارائه می کند. لازم به ذکر است که این مجموعه به جهت وسعت 35 هکتاری و ایده های جذاب فضاسازی، بعنوان بزرگترین و زیباترین مجموعه تفریحی شمال کشور شناخته می شود. اگر قصد دارید برای ساختن روزی خوش و گردش با خانواده به یکی از نزدیکترین جاهای دیدنی ساری بروید، پارک ملل مکانی مناسب برای شما خواهد بود.

 

8. سد سلیمان تنگه ساری

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی ساری، سدی بتنی در مسیر رودخانه تجن ساری است. این سد ارتفاعی 138 متری دارد و مساحت دریاچه پشت آن به 520 هکتار می رسد. متاسفانه در سال های اخیر به جهت سدسازی های غیر اصولی، تغییرات شرایط جوی، کاهش حجم باران های فصلی و کم شدن سطح آب رودخانه تجن، مساحت دریاچه به طور غم انگیزی کم شده است! اما همچنان این سازه بشری با ابهت خود در طبیعت زیبای شمال نگاه ها را به خود جلب می کند و جزو جاهای دیدنی پربازدید ساری محسوب می شود.
امیدواریم به زودی با بارش باران رحمت الهی، دریاچه سد سلیمان تنگه ساری پرآب شود و مانند چندین سال پیش، شاهد آبشار زیبایی دریچه های سد باشیم.

  • تصاویر سد سلیمان تنگه ساری

سد سلیمان تنگه ساری

  • امکانات سد سلیمان تنگه ساری

سد سلیمان تنگه امکانات خاصی ندارد. در بعضی از روزهای شلوغ و تعطیل، افراد بومی منطقه به فروش آش و خوراکی های محلی در اطراف سد می پردازند اما محل ثابتی برای صرف غذا وجود ندارد. شما می توانید پس از دیدن منظره ی زیبای سد به دهکده آرامش و یا سایر مراکز رفاهی اطراف مراجعه فرمایید.

 

  • آدرس سد سلیمان تنگه ساری

سد سلیمان تنگه در 40 کیلومتری جنوب غربی ساری، به سمت فریم واقع شده است. پس از رسیدن به دوراهی تاکام، مسیر سمت راست که به سمت سد سلیمان تنگه و شهر فریم می رود را انتخاب کنید. پس از مدتی به یک دو راهی می رسید؛ مسیر مستقیم برای ورود به تاج سد است که ورود افراد متفرقه در آن اکیدا ممنوع است. با انتخاب مسیر سمت راست و ادامه دادن به رانندگی، پس از مدت کوتاهی نمای زیبای سد را خواهید دید.

  • نکات تکمیلی سد سلیمان تنگه ساری

متاسفانه به دلیل کم آبی، سطح آب سد به طور چشمگیری پایین رفته و جلوه زیبای سد هم به همین ترتیب کم شده است. از شما گردشگران محترم تقاضا داریم که با ریختن زباله ظاهر سد را زشت نکنید.
توجه داشته باشید که عمق دریاچه زیاد است و به هیچ عنوان برای شنا مناسب نیست؛ لذا از شنا در این محل جدا خودداری فرمایید.
جهت حفظ امنیت خود، از محل فنس کشی شده به تماشای زیبایی های سد بپردازید و فکر عبور از آن را از سرتان بیرون کنید!

 

9. برج رسکت ساری

حال برویم به سراغ معرفی یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی ساری! برج رسکت در سال 413 هجری در شیب تند کوهی در روستای رسکت بخش دودانگه ساری ساخته شده است. سوالی که سالها ذهن افراد را درگیر کرده بود این بود که چگونه این برج آجری در چنین شرایطی دوام آورده است! باستان شناسان با بررسی اطراف برج به این نتیجه رسیدند که معماران هوشمند برج، پی این سازه را با تراشیدن سنگ های کوه بوجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را روی آن بنا کنند. برج رسکت یکی از مهم ترین برج های آجری ایران است که دارای اعجاز هندسی و معماری بی نظیری است.
در لبه ی برج رسکت ساری، کتیبه هایی به خط کوفی و پهلوی وجود دارد که مضمون آنها آیاتی از کلام الله مجید است که نشان از تداوم سنت های پیش از اسلام در این منطقه دارد. به عقیده باستان شناسان این برج احتمالا مدفن یکی از شهریاران خاندان باوندیان است که بدین شکل اعجاب انگیز طراحی شده است.

  • تصاویر برج رسکت ساری

برج رسکت ساری

  • امکانات برج رسکت ساری

برج رسکت در دامان طبیعت قرار دارد و امکانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد. شما می توانید ساعتی را به دیدن منظره ی زیبای برج اختصاص دهید و پس از آن جهت استراحت به روستاهای اطراف مراجعه فرمایید. البته اگر اهل کمپ زدن در دامان طبیعت هستید می توانید برای شب مانی دشت های اطراف برج رسکت را انتخاب کنید.

 

  • آدرس برج رسکت ساری

برج رسکت در 60 کیلومتری جنوب غربی شهر ساری، واقع شده است. جهت دسترسی به این بنای تاریخی، به سمت جاده کیاسر رانندگی کنید. پس از رسیدن به دوراهی تاکام، مسیر سمت راست که به سمت سد سلیمان تنگه و شهر فریم می رود را انتخاب کنید. به مسیر ادامه دهید و با دیدن تابلوی رسکت، وارد روستا شوید.

  • نکات تکمیلی برج رسکت ساری

جهت مشاهده برج زیبای رسکت می توانید همه روزه و در هر ساعت از شبانه روز بدان مراجعه نمایید. فقط توجه داشته باشید که لوازم مورد نظرتان را به همراه ببرید و اگر قصد شب مانی دارید؛ تمام تجهیزات و مواد مصرفی را از قبل تهیه کنید.

 

10. عمارت فاضلی ساری

عمارت تاریخی و بسیار زیبای فاضلی ها، عمارتی قدیمی در محله آب انبار نو ساری است. این بنا از دو عمارت مسکونی تشکیل شده است که یکی از آنها در دوره قاجاریه ساخته شده و دیگری در دوره پهلوی بدان اضافه شده است. شنیده ها حاکی از آن است که عمارت فاضلی متعلق به معلمی مشهور در آن زمان بوده است. اما متاسفانه از نام و نشان عمارت اطلاعاتی در دست نیست.
عمارت فاضلی ها سالهای طولانی خالی از سکنه بوده است. در سال 1389 بنا تقریبا رو به تخریب می رفت که پروژه مرمت و بازسازی آن توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد. پس از حدود دو سال، در سال 1391 بازسازی به طور کامل انجام شد و درب ورودی عمارت بصورت رایگان بر روی عموم باز شد.

  • تصاویر عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی ساری

  • امکانات عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی ها مکانی تاریخی برای لذت بردن از معماری و فرهنگ ایرانی در گذشته است. این فضا جهت بازدیدی چند دقیقه ای طراحی شده است و امکانات خاصی در آن یافت نمی شود. از آنجاییکه این عمارت در مرکز شهر واقع شده است، می توانید با طی کردن مسافتی کوتاه، به انواع امکانات رفاهی دست یابید.

 

  • آدرس عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی در محله آب انبار نو ساری واقع شده است. پس از آنکه به میدان ساعت رسیدید، در کوچه پس کوچه های اطراف خیابان 18 دی می توانید این عمارت زیبا را مشاهده کنید.

  • نکات تکمیلی عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی ها در تمام روزهای هفته باز نیست و متاسفانه اطلاعات دقیقی از زمان بازگشایی آن نیز در دست نیست. گفته می شود که در صورت در زدن، مسئولین درب را باز می کنند و اجازه ورود می دهند. شما نیز می توانید با همین روش شانس خود را برای دیدن یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری امتحان کنید.
اگر به مکان های تاریخی علاقه دارید، موزه کلبادی ساری نیز مکانی با همین سبک و سیاق است که می توانید با طی کرده مسافتی کوتاه به آن هم سر بزنید.

 

11. پارک جنگلی نوبخت (سکوتپه) ساری

پارک جنگلی جدید ساری که در ابتدای سال 1403 با نام پارک جنگلی شهید نوبخت افتتاح شده است؛ یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری است. این پارک جنگلی در کیلومتر 10 جاده ساری-کیاسر، مسیر جنگلی روستای سکوتپه ساری واقع شده است. مسیر آسفالت با درختانی بلند و در هم تنیده دو طرف جاده، زیبایی چشمگیری را به فضا داده است. البته پس از ورود به پارک و رسیدن به میدان اصلی پارک، جاده جنگلی خاکی نیز وجود دارد که فضای بکر تری دارد و می توانید مسیر را ادامه داده و از سکوت جنگل لذت ببرید.

  • تصاویر پارک جنگلی نوبخت (سکوتپه) ساری

پارک جنگلی سکوتپه ساری

  • امکانات پارک جنگلی نوبخت (سکوتپه) ساری

همانطور که اشاره شد؛ پارک جنگلی سکوتپه ساری به تازگی افتتاح شده و هنوز از لحاظ امکانات تکمیل نشده است. از امکانات موجود در پارک نوبخت می توان به مسیر آسفالت، نیمکت هایی در کنار مسیر جنگلی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، پارکینگ، زمین بازی کودکان، زمین والیبال و فوتبال، مسیر سنگفرش برای پیاده روی یا دوچرخه سواری، سکوهای سیمانی جهت برپایی چادر و ... اشاره کرد.

 

  • آدرس پارک جنگلی نوبخت (سکوتپه) ساری

برای دستیابی به پارک جنگلی شهید نوبخت لازم است به سمت بلوار کشاورز ساری حرکت کنید و پس از خروج از شهر و طی 8 کیلومتر از جاده ساری-کیاسر، وارد مسیر سکوتپه شوید. حتما به سمت راست خود دقت کنید تا تابلوی مسیر پارک جنگلی شهید نوبخت را از دست ندهید. البته لوکیشن پارک جنگلی سکوتپه در ادامه قرار داده می شود تا با خیال راحت به این مکان دیدنی سفرکنید:

  • نکات تکمیلی پارک جنگلی نوبخت (سکوتپه) ساری

بسیاری از اهالی یا مسافران شهر ساری، به واسطه نزدیکی و مسیر دسترسی آسان، پارک جنگلی شهید نوبخت را برای پیک نیک یا شب مانی انتخاب می کنند. اگر شما نیز به دنبال محیطی امن و آرام برای گذراندن ساعاتی خوش با خانواده یا دوستان هستید؛ پیشنهاد می کنیم حتما به این جای دیدنی جدید ساری مراجعه نمایید.

 

12. مسجد تاریخی فرح آباد ساری

اگر به دنبال دیدن اماکن تاریخی ساری هستید، پیشنهاد می کنیم حتما به مسجد فرح آباد ساری نیز سر بزنید. این مسجد بخشی از مجموعه تاریخی فرح آباد است که در 25 کیلومتری ساری واقع شده است. مجموعه تاریخی فرح آباد در سال 1025 هجری به دستور شاه عباس صفوی تاسیس شده است. مجموعه احداث شده در ابتدا شامل مسجد، پل و کاخ جهان نما بوده؛ اما در طول سال ها، بخش عمده ی این مکان از بین رفته و تنها مسجد تاریخی و زیبای مجموعه باقی مانده است.

  • تصاویر مسجد تاریخی فرح آباد ساری

مسجد تاریخی فرح آباد ساری

  • امکانات مسجد تاریخی فرح آباد ساری

مسجد تاریخی فرح آباد یکی از جاهای دیدنی ساری است که می توانید برای بازدید ساعاتی را بدان مراجعه نمایید. نزدیکی به دریا موجب شده است امکانات مختلفی مانند سوپر مارکت و رستوران در اطراف مسجد وجود داشته باشد. بنابراین نگران نبود امکانات نباشید و با خیال راحت سر راه رفتن به ساحل زیبای خزرآباد، به این مسجد تاریخی نیز سر بزنید.

 

  • آدرس مسجد تاریخی فرح آباد ساری

پس از طی 25 کیلومتر از مسیر جاده دریای ساری، با ورود به فرح آباد، پس از طی مسیری کوتاه مسجد تاریخی را در سمت راست خود خواهید دید. این نوید را به شما می دهیم که پس از مراجعه به مسجد؛ تنها 2 کیلومتر با دریا فاصله خواهید داشت!

  • نکات تکمیلی مسجد تاریخی فرح آباد ساری

مسجد تاریخی فرح آباد مکانی قدیمی با حال و هوای نوستالژیک است. در حیاط مسجد حوضی پر از آب و باغچه هایی پر از گل و گلدان وجود دارد که حس نوستالژیک بودن فضا را چند برابر می کند. خواهشمندیم در این مکان تاریخی، از ایجاد هرگونه تغییر و خسارت خودداری فرمایید تا این مکان زیبا به سرنوشت سایر بخش های مجموعه تاریخی فرح آباد دچار نشود.

تا به اینجای مقاله تلاش کردیم مکان هایی را معرفی کنیم که دسترسی راحتی دارند و به سادگی و در زمانی کوتاه با رانندگی قابل دسترسی هستند. در ادامه قصد داریم چندین جای دیدنی بکر و  زیبا را در دل جنگل های اطراف ساری به شما همراهان گرامی معرفی نماییم. اگر اهل طبیعتگردی و جنگل نوردی هستید؛ مکان هایی که در ادامه می بینید؛ بهترین جاهای دیدنی ساری برای شما خواهند بود. خواهشمندیم هنگام بازدید از این اماکن تجهیزات و وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید و در حفظ و نگهداری از طبیعت زیبای کوشا باشید.

 

13. آبشار چودره سر ساری

آبشار چودره سر آبشاری در نزدیکی شهر ساری است که قبل از روستای علمدارده در بخش کلیجانرستاق واقع شده است. جنگل های اطراف ساری در منطقه چهاردانگه آبشار و رودخانه های متعددی را در خود جای داده اند که آبشار چودره سر یکی از آنهاست. شما می توانید با طی یک مسیر 20 دقیقه ای با ماشین و پیاده روی 10 دقیقه ای در مسیری تقریبا راحت؛ به آبشار چودره سر برسید و از زیبایی های این محیط جذاب لذت ببرید.

  • تصاویر آبشار چو دره سر ساری

آبشار چودره سر ساری

  • امکانات آبشار چو دره سر ساری

آبشار چودره سر در دل جنگل های ساری واقع شده است و به دلیل بکر بودن فضا، هیچگونه امکاناتی در آن وجود ندارد! شما می توانید پیش ورود به جاده دودانگه، لوازم مورد نیاز خود را از شهر یا روستای تاکام تهیه نمایید.
فضای مناسب جهت پارک خودرو وجود دارد و حتی می توانید برای آب بازی هم از حوضچه زیر آبشار استفاده کنید.

 

  • آدرس آبشار چو دره سر ساری

آبشار چودره سر تقریبا در 30 کیلومتری ساری واقع شده است. پس از عبور از پل تاکام و رسیدن به میدان و دوراهی، با انتخاب مسیر سمت چپ، به سمت جاده کیاسر راهی شوید. پس از طی مسیری تقریبا 20 دقیقه ای، ورودی آبشار در سمت راست شما خواهد بود. (توجه داشته باشید که از کنار جاده تا محل پارک خودروها، مسیر شیب تندی دارد که ممکن است عبور از آنها در فصول بارشی کمی دشوار شود)

  • نکات تکمیلی آبشار چو دره سر ساری

از آنجاییکه آبشار چودره سر در نزدیکی شهر ساری قرار دارد و مسیر رسیدن به آن نیز راحت است؛ معمولا (به ویژه در ایام تعطیل) فضای آن شلوغ است! مراجعه در ساعات ابتدایی روز می تواند تجربه دلچسب تری را برایتان رقم بزند.
همانطور که اشاره شد، این آبشار مکانی دنج و طبیعی است و هیچگونه تغییراتی در آن اعمال نشده است. در نتیجه سطل زباله ای در آن وجود ندارد! لذا خواهشمندیم با به همراه داشتن کیسه زباله، پس از اتمام پیک نیک، زباله های خود را جمع آوری نموده و چیزی را در طبیعت رها نکنید.

 

14. آبشار اوبن ساری

نوبتی هم که باشد نوبت معرفی یک آبشار در منطقه دودانگه ساری است! منطقه دودانگه نیز مانند چهاردانگه زیبایی های بکر و دیدنی را در خود جای داده است. حتی به عقیده بسیاری از افراد جاهای دیدنی ساری که در منطقه دودانگه واقع شده اند، زیباتر و سرسبزتر هستند. آبشار حیرت انگیز اوبِن آبشاری خزه ای در نزدیکی روستای سنگده ساری است. این آبشار در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است و تقریبا 65 کیلومتر پیاده روی دارد. نکته مهم درباره این آبشار این است که جهت جلوگیری از آسیب رساندن به جنگل و قطع درختان، مسیر دسترسی به آن محدود شده است و امکان ورود خودرو به مسیر جنگلی وجود ندارد. از این رو لازم است بخشی از مسیر را پیاده طی کنید. توجه داشته باشید که مسیر ذکر شده طولانی است و برای کودکان یا افراد مسن اصلا مناسب نیست.

  • تصاویر آبشار اوبن ساری

آبشار اوبن ساری

  • امکانات آبشار اوبن ساری

آبشار اوبن در دل جنگل های منطقه دودانگه واقع شده است و به واسطه محدود بودن مسیر؛ یکی از معدود آبشارهای ساری است که بکر و دست نخورده باقی مانده است. اگر قصد دارید برای دیدن زیبایی های این آبشار فوق العاده، پی پیاده روی چند ساعته را به تن خود بمالید؛ بهتر است کفش و لباس مناسب، غذا و آب آشامیدنی و سایر لوازم مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید.

 

  • آدرس آبشار اوبن ساری

پس از طی مسیری در جاده ساری-کیاسر به پل تاکام رسیده و با یک دوراهی مواجه خواهید شد. با انتخاب مسیر سمت راست، راهی فریم خواهید شد. در طی مسیر زیبایی های دیگری همچون سد سلیمان تنگه، دشت فریم و جنگل های راش سنگده را نیز خواهید دید. مسیر را تا رسیدن به روستای سنگده ادامه دهید و ادامه راه را با پرس و جو از راهنمایان محلی پیدا کنید. لوکیشن دقیق آبشار نیز در ادامه قابل دسترسی است:

  • نکات تکمیلی آبشار اوبن ساری

مجددا تاکید می شود که آبشار اوبن مسیر ساده و سرراستی ندارد! لذا بهتر است پیش از مراجعه از انتخاب مسیر درست اطمینان حاصل فرمایید. البته مسیر دسترسی دیگری نیز از سمت شهرستان پل سفید وجود دارد که آن هم زیبایی های خاص خود را دارد. اما برای رسیدن به آبشار اوبن لازم است خود را به روستای سنگده برسانید.

 

15. ییلاق اوپرت ساری

آیا کسی هست که نامی از اوپرت و دریای ابر شگفت انگیزش نشنیده باشد؟! مرز میان مازندران و سمنان را کوه های بلند و باشکوهی تشکیل داده است که یک سمت آن سرسبز و سمت دیگر آن بیابانی و خشک است. این منظره جذاب زمانی شگفت انگیز تر می شود که کوه ها مانع ابرهای باران زا می شوند و آنها را در سمت مازندران محبوس می کنند! در این زمان دریای ابر تشکیل می شود که بسیار شگفت انگیز است و یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری محسوب می شود. مسیر ییلاق اوپرت سنگلاخی و صعب العبور است و بهتر است با ماشین های آفرودی انجام شود. ترجیحا با ماشین های سواری به این مکان سفر نکنید؛ در غیر اینصورت باید خسارت های احتمالی خورو یا پیاده روی چند کیلومتری را به جان بخرید.

  • تصاویر ییلاق اوپرت ساری

ییلاق اوپرت ساری

  • امکانات ییلاق اوپرت ساری

اوپرت در فراز بلندترین کوه های مرز مازندران و سمنان واقع شده است و طبیعتا امکاناتی در آن یافت نمی شود! بهتر است تجهیزات کامل، غذا و آب آشامیدنی و لباس های مناسب به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

 

  • آدرس ییلاق اوپرت ساری

جهت دسترسی به اوپرت ساری، چندین راه وجود دارد؛ مسیر راحت تر از ساری، جاده کیاسر است. پس از رسیدن به کیاسر به راه خود ادامه دهید و در مسیر خود از روستاهای تلمادره، فولادمحله، منطقه حفاظت شده پرور و فینسک عبور کنید و همچنان به مسیر خود ادامه دهید. لوکیشن دقیق اوپرت ساری در ادامه قرار داده می شود:

  • نکات تکمیلی ییلاق اوپرت ساری

متاسفانه هر چقدر که یک مکان شهرت بیشتری پیدا می کند و افراد بیشتری بدان مراجعه می کنند؛ نگرانی از تخریب آن نیز بیشتر می شود. اوپرت نیز از آن جاهای دیدنی ساری است که تورهای متعددی در آن برگزار می شود و طبیعتگرد های زیادی بدان مراجعه می کنند. خواهشمندیم هنگام سفر به این مکان حیرت انگیز در ابتدا تجهیزات مناسب کمپینگ به همراه داشته باشید و در زمان برگشت هیچگونه زباله ای را در طبیعت رها نکنید.
 


شهر ساری به جهت موقعیت جغرافیایی فوق العاده فاصله کمی با دریا، کوه و جنگل دارد. جاهای دیدنی ساری به همین موارد محدود نمی شود و با کمی رانندگی بیشتر و البته شناخت مسیر، می توانید به مکان هایی زیبا و چشم نواز مراجعه کنید. در صورتیکه تجربه بازدید از این مکان ها را دارید، در بخش کامنت ها نظرات خود را عنوان کنید و اگر فکر می کنید نام مکانی در این مقاله خالی است آن را به سایر کاربران صفحه معرفی کنید. سامانه جامع مشاغل شهری سیتیفای با بررسی دقیق اطلاعات موجود درباره جاذبه های دیدنی ساری، تلاش کرده است تا بهترین و به روزترین اطلاعات را درباره هر مکان ارائه نماید. امیدواریم با مراجعه به مکان های نام برده شده، خاطره ای خوش از شهر ساری در ذهنتان ماندگار شود.

 

فهرست جاهای دیدنی ساری

 
ردیف نام مکان آدرس
1 چشمه ‌های باداب سورت ساری

ساری، چهاردانگه، بالاتر از شهر کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

2 دریاچه الندان ساری

ساری، بخش چهاردانگه، نرسیده به شهر کیاسر، روستای الندان

3 پارک جنگلی شهید زارع ساری

ساری، کیلومتر 1 جاده نکا

4 منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری

ساری، شهرستان میاندرود، بخش گهرباران، روستای اسلام آباد

5 ساحل خزرآباد (فرح‌آباد) ساری

ساری، کیلومتر 27 جاده فرح آباد

6 دریاچه چورت ساری

ساری، بخش چهاردانگه، نرسیده به شهر کیاسر، روستای چورت

7 پارک ملل ساری

ساری، خیابان سلمان فارسی، میدان پلیس، پارک ملل

8 سد سلیمان تنگه ساری

ساری، بخش دودانگه

9 برج رسکت ساری

ساری، بخش دودانگه، بعد از شهر فریم، روستای رسکت

10 عمارت فاضلی ساری ساری، میدان ساعت، محله آب انبار نو
11 پارک جنگلی نوبخت (سکوتپه) ساری ساری، کیلومتر 8 جاده ساری - کیاسر
12 مسجد تاریخی فرح آباد ساری ساری، کیلومتر 25 جاده دریا
13 آبشار چودره سر ساری ساری، کیلومتر 30 جاده ساری - کیاسر
14 آبشار اوبن ساری ساری، بالاتر از سد سلیمان تنگه، روستای سنگده
15 ییلاق اوپرت ساری ساری، جاده ساری - کیاسر، بعد از پلیس راه تلمادره، روستای اوپرت
نظرات
جاهای دیدنی ساری خیلی بیشتر از ایناس... اینایی که گفتین هم خوبه مخصوصا باداب سورت

ممنون بابت فرهنگ سازی که انجام دادید و در جای جای مطلب ذکر کردید که از ریختن زباله خودداری کنند. واقعا جاهای دیدنی ساری خیلی بکر و قشنگ هستند و حیف است که با ریختن زباله زشت شوند.

جای مسجد جامع ساری واقعا خالیه. مسجدی که تاریخ چند هزار ساله داره و از نظر زیبایی چیزی کم نداره

من همه جاهای دیدنی ساری رو دیدم جز برج رسکت کسی تجربه کمپینگ اون سمتا داره؟ امن هست برای شب مانی؟؟